Срещаме се, разделяме се, обичаме се, мразим се, отношенията ни са една огромна мистерия.Към какво се стремим? Какво искаме?
В този свят, в който всеки се
опитва да намери някакво спокойствие, някаква любов, щастие и убежище,
безспорно важно е какво търси всеки от нас, какво се опитва да открие.
Може би всеки се стреми към някакво
щастие, някакъв покой в един бурен свят на войни, борби, конкуренция, всеки
иска да намери убежище, в което да има спокойствие.
Свои обособени и различни една от друга теории за щастието имат още трите
основни философски школи на гръцката античност: стоицизмът, скептицизмът и
епикурейството.
През античността се формира схващането за висшето
благо. В древна Гърция има богиня на щастливия случай Тюхе /Фортуна/, наречена
още богиня на съдбата, щастието и благоденствието, богиня на днешния ден.
Мисля, че най- важното е човек да познава и следва природата си, без да я
насилва. Точно в състояние на физическо и духовно равновесие човек изпитва щастие,
удоволствие- хедоне /hedone/.
Основател на школата на хедонизма е Аристип, един от учениците на
Сократ. Понеже Аристип произхождал от град Кирена, неговите последователи
носели името „киренайци". Аристип смятал, че има само две състояния на душата
- болка и удоволствие. Щастието е сума от всички удоволствия в нашия живот.
Наслаждението е благо дори тогава, когато е породено от недостойни неща. Който
не се стреми към удоволствие, е извратен. Телесното удоволствие стои над
душевното удоволствие. Мъдреците умеят повече от невежите да си доставят
удоволствие. Аристип умеел да се нагажда към всякакви обстоятелства и с успех
заживял в двора на един от тогавашните тиранични царе. По тази причина
безцеремонният Диоген от Синопа го нарекъл „царско куче".
В Античността Епикур разработва идеята на хедонизма- търсенето на щастието,
освобождаването. Отхвърлял е всичко, което може да смути спокойствието. За него
щастието е равнозначно на удоволствие- избягване на страданията.Удоволствието,
обаче, не е само физическо. Привърженици на удоволствието са и киренайците,
пътуващи философи. Епикур /341-270г.пр.н.е./ счита, че най- важното е
физическото удоволствие. Той отхвърля всичко, което може да смути
спокойствието- грижите, тревогите, опасностите, боричкането в обществения
живот. Затова щастието /удоволствието/ според него се състояло най- вече в избягването на страданията. В
този смисъл неговият хедонизъм- естетическа позиция, издигаща над всичко
удоволствието, се различава от хедонизма на киренайците, които като своя учител
Аристип ценели предимно чувствените удоволствия, физическите радости. Според него всяко удоволствие е благо, но не
трябва да се стремим към всяко. Удоволствие, след което идва болка, само по
себе си е благо, но трябва да го избягваме. Истинското удоволствие се състои в
избягването на страдания. В съгласие със своите възгледи Епикур живеел
естествено и непретенциозно в своята школа, намираща се в една градина
(„градината на Епикур").
Римският философ Луций Аней Сенека и император Марк Аврелий изповядват римския стоицизъм, който отишъл още по-
далеч от епикуреизма с теорията, че за да се чувства човек щастлив, не е
необходимо да избягва страданията- просто трябва да ги понася, без да се
чувства нещастен, задето нещо го е сполетяло /да бъде като “неподвижна скала, в
която непрестанно се разбиват вълните”/. Затова и до днес строгото поведение на
някой, който “устоява”, който се е освободил от субективните представи за
щастие и нещастие, от трескавото търсене на наследите, се нарича стоическо или
аскетическо. Аскетизмът в този смисъл означава практикуване на добродетелен
начин на живот, чиято награда е самата добродетел, а не удоволствието, което тя
носи. Единствено “следването на здравия разум” и приемането на нещата такива,
каквито са, гарантирало постоянството в щастието.
Ренесансът не се вълнува особено от средновековния идеал за непостижимото на
земята щастие, обещавано след смъртта в райското блаженство. През ХV век
защитникът на хедонизма Лоренцо Вала съжалява, че има само пет, а не петстотин
сетива, за да се увеличи стократно усещаното удоволствие. Доводът на
ренесансовия хедонизъм е прост: Щом Бог е създал красота, то е, за да й се
наслаждаваме, иначе е щял да ни лиши от сетива- зрение, слух, обоняние, допир,
вкус.
Обратен е доводът
на средновековният аскетизъм и ригоризъм- позицията, която изцяло отхвърля
сетивните удоволствия като принадлежащи на света на злото и препятстващи пътя
към истинското щастие. Истинското щастие, означавано с понятието блаженство, е
в съзерцанието на отвъднебесната красота, която се постига, като се отхвърли
земната красота, в чистото съзерцание и чрез страданието. Тялото е низвергнато-
то е било символ на греха. Имало е много манастири по тези причини. Тук има
манипулации- абсолютизира се духа за сметка на тялото.
През
ХVІІІ век свободомислието развива идеи, до голяма степен противопоставящи се на
християнската етика. “Щастието е една нова идея на Запад”, пише Сент- Жюст. Със
своя практичен дух развиващият се капитализъм предлага една своеобразна
“аритметика на удоволствията”, основана на утилитарния морал, който отрича
ползата от щастието в задоволяването на човешките интереси. Най- голямото
щастие, както определя Джереми Бентам в съчинението си “Деонтология, или
наука за морала”, е щастието за най- голям брой хора, а критерият на морала е
“достигането на ползата, изгодата, удоволствието, доброто и щастието”.
Меркантилността
за времето си е била прогресивен морал- ползата, интересите. Тогава буржоазията
изхожда от това, да се даде благо на повече хора. Бентам казва “почтеният човек
знае да пресмята интересите си и преди да действа, разсъждава”. Щастието според
него е това, което е добро за най- голям брой хора, ако може всички.
През ХІХ и особено през ХХ век започват страхотни класови борби, войни, въстания, преразпределение на света. Хората са стресирани, депресирани. Тогава
се разработва екзистенциализма- темата за страданието на човека. Щастието като
че ли постепенно отпада като централна тема на философските разсъждения,
разтваряйки се в различни морални позиции или в частните наблюдения на науките
за човека и обществото, които са се отделили от философията /антропология,
психология, психоанализа, социология, политическа теория и др./ За това могат
да се посочат няколко причини. Една от тях е философията на Имануел Кант, който
продължава да отделя много внимание на щастието, но ясно разграничава областта
на морала и щастието, които са “два елемента на висшето благо от различен род и
следователно трябва да бъдат разграничени”. Моралът и щастието обаче са
необходимо свързани, защото моралният закон има естествени предпоставки:
природата на човека го кара да се стреми към щастие.
На изминалия век екзистенциализмът чрез своя голям представител Жан- Пол Сартр
завеща следната мисъл:Човекът е единна природа и може би е “осъден” да бъде
щастлив, както е “осъден да бъде свободен”. Човекът не може да не бъде
свободен, въпреки обречеността на житейските стремежи.
Съвременният “евдемонизъм” /eudemonia/ разкрива някои различия. Той е
основан на морала, доброто, за разлика от хедонизма, който достига до
аморализъм. Те обаче имат връзка помежду си. Съществуват 2 форми на евдемонизъм:
-на скептиците и стоиците- те са привърженици на телесните удоволствия
и свързват щастието преди всичко с физическата наслада. Този стремеж заробва
човека, който е подчинен на телесните удоволствия. Според
стоиците желанията и разума са две различни неща.
Според скептиците и стоиците щастието е в “обезстрастяването” /апатията/, в
“усмиряването” и стихването на желанията, защото желанията и разумът съставят
два отделни свята в човека, които имат собствени закони и противоположна
морална стойност, различна връзка с удоволствието.
-на платониците- търсят и добрите страсти. Когато човекът
е движен от чувствата, разумът е обезкървен, сух, тъжен. Следователно разумът
осигурява щастието, но подтикнат от добрите чувства. Разумът сам определя
сферата на свободата, която го прави щастлив, защото никой не е щастлив, ако е
зависим от друго.
По този начин разбира щастието в свободата големият холандски философ Барух
Спиноза, който има особено влияние върху съвременните интелектуалистки теории
за щастието. С една дума, човек може колкото иска да обича, да желае идеалното
и толкова по- добре, ако желанието му никога не се насища: така той винаги е
теглен напред и нагоре, към истински ценното. Доколкото свободата у
Спиноза съвпада с разума, мисленето, човек при тази любов осъществява
себе си. Да си щастлив, значи
да си осъществил себе си докрай.
Късметът е нещо различно от щастието. Късметът се получава, а щастието се
изстрадва. Щастието е винаги изпълнено, завършено, към него не може да се
добави или отнеме нещо. Следва да намерим основанието да сме щастливи, а не да
чакаме щастието да ни сполети случайно. Основанието човек да е щастлив е
разумът, мисленето. Щастието не е идентично с насладата, то е нещо много по-
голямо.
Привържениците на съвременния непукизъм искат сега, тук и веднага
щастието. А щастието изисква “пътуване”, обхваща минало, настояще и
бъдеще. Ако е сега, това означава “след мен и потоп”. Следователно, щастливият
сега, в бъдещето няма да е щастлив. Всеизвестна ни е “американската мечта” -
всеки е свободен да забогатее, крайната цел обаче е манипулативно зададена-
пари, хубава кола, къща с градинка, на вратата стои надпис: “Това ми стига”,
“Искам само възможното”. Като реакция на този консумативен морал възниква след
1968г. хипи- движението с девизите “Да бъдем реалисти, да искаме
невъзможното!”, “Никога не работете!”, “Мир и любов”. Това движение до голяма
степен е вдъхновено от източната философия на бездействието, търсеща- също като
стоиците- щастието в спокойствието и душевния мир. Щастието е в свободната творческа
дейност на личността, разбирана като творчество в името на прогреса и доброто.
Това е най- доброто откритие на евдемонизма.
Идеята за аскетизъм често се подкрепя от хора, според които цивилизацията
създава твърде много излишни неща, а тези неща не правят човека по-щастлив. В
стремежа си да ги придобие човек пропилява ценно житейско време.
По тази причина днес хора в богатите страни на Европа и Америка често се
обръщат към будизма. Те се стремят да ограничат своите потребности от предмети
за сметка на повече свободно време и възможност за вътрешно вглъбяване.
Човек трябва да си отговори на ето такива въпроси:
Човек трябва да си отговори на ето такива въпроси:
1 .Искам нова кола или по-голямо жилище, но времето, което ще отделя, за да
спечеля нужните пари, ще трябва да го отнема от времето за разговори с близки и
приятели, от времето за почивка, музика, спорт и туризъм. Кое е по-ценно?
2. Вместо да ходя на почивка на хижа и къмпинги, искам да си построя
вила. Но за тази цел няколко години ще трябва да работя допълнително. Това ще
ми попречи да играя редовно футбол и тенис с приятели, да ходя на риба с
тях. Кое да избера?
„Една от възможните теории за щастието го търси в задоволяване на потребностите на човека като осъществяване на неговите желания и начинания. ……Един има нужда от два лева, а друг - от два милиона. Един има нужда от една стая, друг от един дворец, а понякога и той не му стига, защото му трябват и зимен, и летен. Един има нужда от една риза, а за гардероба на друг малка е и цяла стая. И т.н., и т.н.”
„Една от възможните теории за щастието го търси в задоволяване на потребностите на човека като осъществяване на неговите желания и начинания. ……Един има нужда от два лева, а друг - от два милиона. Един има нужда от една стая, друг от един дворец, а понякога и той не му стига, защото му трябват и зимен, и летен. Един има нужда от една риза, а за гардероба на друг малка е и цяла стая. И т.н., и т.н.”
И тъй като всеки
човек е уникален, специален, всеки сам трябва да намери отговорите на тези
въпроси и да намери своето щастие.