Интервю

Ървин Ялом „ Моята главна задача – да разкажа на другите, какво е това терапия и защо тя работи”


За творчеството си:
"В началото пишех научни статии, това е едно от условията за работа в университета. От самото начало, се опитах да разбера  как, защо и до каква степен  е ефективна психотерапията.  
На първо място, бих искал моите читатели да оценят  значението на   груповата терапия,  да разберат  как работи. Аз съм посветил  на тази задача   много години.  
За всичките ми  книги,  може да се каже,че всяка една от тях е предназначена да образова младите, начинаещи терапевти. Постепенно започнах да  обръщам повече внимание на  историята на различните  случаи. Мисля, че  първата ми книга  беше толкова успешна, защото имаше много истории на пациенти - понякога в един абзац, понякога в продължение на няколко страници. Целта  винаги остава една и съща - да се говори за психотерапия, за да обясни  какво е  терапията  и как работи тя.  
След това, от отделните истории преминах  на цели   романи. Написал съм няколко книги за философите, които са повлияли за развитието на психотерапията, те отново са  под формата на романи,  защото  реших , че е най-успешният и ефективен начин, за да ви запозная едни с други.

За взаимоотношенията  между терапевт и пациент:
 "В традиционната психоанализа  терапевта показа много малко откритост в общуването с пациента. Когато  започнах да изучавам  фройдисткият анализ,  трябваше да мина през лична терапия. Терапевтът ми беше жена. Срещах  се  с нея четири  пъти в  седмицата  в продължение на три последователни години, но почти  не я виждах , защото тя седеше зад гърба ми. 
Аз съм много по-близо до модела, в  който терапевта и пациента се срещнат „лице в лице”, по този начин  те са свързани един с друг.  
В моята книга "Лъжец на кушетката":  описах   практиката на  приятеля на  Фройд,  Шандор Ференци.  Той предложил на  един  колега  експеримент за двойна терапия:  в рамките на един час единият  от тях води сесията, а другият се превръща в пациент. След това  сменят ролите. Това беше много интересно преживяване.  
В моята работа аз съм се ръководя от метода  "тук и сега". Каквото се случва в тази среща между нас -  е най-важното нещо "

За съвременните методи в  терапиите:
"Опитвам се да не съм  старомоден, следя за новите тенденции в психотерапията. Много от моите колеги  провеждат терапевтични  сесии  през  Skype.  По принцип  на   не ми харесат. Винаги съм вярвал, че главното в  терапията е  прекият  контакт.  
Но преди пет години бях помолен  за терапия от една жена, която живееше в отдалечен град в Гренландия, където на километри  нямаше нито един терапевт.  Започнах да работя с нея по Skype, и това се оказа  много ефективно. В допълнение ще кажа, че  един от нейните проблеми  беше, че   имаше  страх от  близък   контакт  с  когото и  да  било. Разбрах, че ако  работехме по обичайния начин, в една и съща стая, нямаше да  можем да се разберем. А   този формат  й позволи да се чувства удобно.

За „Дарът на психотерапията” :
"Когато започнах да работя с ученици, достатъчни  ми  бяха  само няколко седмици, за да  кажа кой от тях ще бъде добър терапевт.  Психологът  Карл Роджърс  каза: "Лекарите не се обучават, те се избират."  Но за да се превърнат в истински професионалисти, е необходимо да се преминат  лична терапия.  Работата над себе си е  необходима през целия  живот. И, разбира се, трябва  обратна връзка,  обмен на опит. 
Преди много години с някои от моите колеги, организирахме  група  за  взаимна подкрепа. Нямахме  ръководител,  искахме просто да се подкрепим взаимно и да споделим опита си. 
Все още продължаваме да се срещаме на всеки две седмици. Понякога тези срещи имат чисто терапевтичен характер, а  понякога  обсъждаме  въпроси които ни вълнуват . Нашата група съществува в  продължение на 25 години, а аз все още очаквам с нетърпение всяка среща."

За страхът от смъртта:
"Вярвам, че на този свят всички се страхуват еднакво от смъртта в такава степен, че на всеки му се струва, че няма да изживее живота си така както би искал. Винаги задавам  на пациентите си въпроса : 
Какви са желанията ви в този живот? 
А после им казвам: 
Представете си сега че се срещаме след 1-2 години. За колко неща станали или нестанали през  това време съжалявате? 
Този въпрос ги насочва към това как да живеят, така че да съжаляват за по-малко неща."

За различията:
 "Аз не мисля, че има значителни  различия в терапията на хора  от различни култури и епохи.  Всички ние се вълнуваме  от  едни и същи неща - че сме смъртни, че  остаряваме, че  губим  близки, че  не  намираме смисъл в живота.  Това са универсални неща, а те не се променят с  времето. "

"Нашите психологически проблеми, са свързани  не  само с детството. Човек може да има психологическа травма  (например, смърт на любим човек)  по всяко време на живота,  и  тогава  той ще има нужда от помощта на терапевт ".

"Често си мисля за това,  какво би било,  ако в началото на младостта си имах  възможността  да  посетя  терапевт  - за какво бихме си  говорили  с него?  Може би някой ден ще напиша книга за това. „

"Мисля,  че ако не бях станал терапевт, бих избрал да стана лекар."

 "Аз съм вече  на 83 години , а в последните 15 години, психически се чувствам по-добре от всякога.  Аз се чувствам щастлив. "


* И. Ялом «Все мы творения на день» (Московский институт психоанализа, 2014).

 Ървин Ялом– психотерапевт, един от създателите на екзестенциалната психотерапия, професор в  Станфордския университет (САЩ). Автор на автобиографичният бестселър „Лечение с любов”(2012г), „Когато Ницше плака”(2010г.) и други.